De juiste reclame voor en op een festival

Het promoten van een festival kan op meerdere manieren. Je hebt bijvoorbeeld online promotiemogelijkheden, maar ook offline promotiemogelijkheden. Zowel online als offline promotie hebben zo zijn eigen voordelen. Naast het promoten van het festival zelf, kun je ook promotie voeren tijdens het festival. In deze blog gaan we in op de verschillende manieren van promotie, voor een festival en tijdens het festival.

Online promotie

Online promotie wordt meestal gevoerd om het festival zelf te promoten. Je kunt hierbij denken aan bijvoorbeeld een promotievideo. Om enthousiast te worden voor een festival, is er geen betere manier dan al een voorproefje te krijgen van het festival. Wanneer het festival al eerder plaats heeft gevonden, kun je beelden van het voorgaande jaar gebruiken. Om op deze manier de sfeer van het festival alvast in leven te brengen. Deze promotievideo kun je bijvoorbeeld verspreiden op een website, of via de socialemediaplatformen. Ook zou je ervoor kunnen kiezen om een radioreclame te voeren, bij een zender die soortgelijk muziek draait bijvoorbeeld. Wanneer het een muziekevenement is natuurlijk.

Offline promotie

Offline promotie kan zowel gevoerd worden voor als tijdens een festival. Zo kun je bijvoorbeeld eigen posters ontwerpen, welke duidelijk maken wat het festival inhoudt. Vervolgens laat je deze posters drukken zodat deze opgehangen kunnen worden, in bijvoorbeeld bushokjes of bij een supermarkt. Ook zou je deze posters kunnen gebruiken op een ander festival. Wanneer een festival op een andere datum gehouden wordt, maar wel hetzelfde soort festival is. Zo je bij dit festival ook jouw festival kunnen promoten, door bij dit festival ook posters op te hangen. Uiteraard moet je wel eerst om toestemming vragen, voordat je daadwerkelijk deze posters ophangt. Ook zou je ervoor kunnen kiezen om flyers uit te delen aan de eventuele doelgroep. Ook is flyers drukken en ontwerpen gemakkelijk te regelen.

Welk festival kun je op deze manier promoten

Eerst gaan we het hebben over de radioreclame, deze manier van promotie is vooral effectief voor bijvoorbeeld een muziekfestival. Voor een auto festival zou het ook wel kunnen om radioreclame te voeren, maar dan is het veel moeilijker om de juiste doelgroep te bereiken. Terwijl het ophangen van posters bij elk type festival een effectieve manier van promotie is. Het is dan wel belangrijk om het te doen op een festival, welke onder dezelfde doelgroep valt als jouw festival. Anders is er nog steeds een grote kans dat de doelgroep niet bereikt wordt.